12.5.08

Kartoffel med svin, æble og sennep

Jo tak. En gang i mellem får vi noget at spise og jeg er måske ikke så flittig til at postere, men jeg har taget mange billeder af kulinariske indslag som venter på at blive postet.
Et af de få tilbageværende fornøjelser på Island som ikke koster det hvide ud af øjnene er at se fjernsyn og noget af det bedste TV er om mad. Alle kender Jamie Oliver og diverse danske TV kokke med mærkeligt hår, som var på mode for ca 10 år siden. Min personlige favorit var nu Keith Floyd, mest fordi han ikke kunne sige en sætning på mere end 5 år uden at skulle skylle den ned med en eller anden form for alkohol. Derudover synes jeg at brøderne Prices madprogrammer har været meget lærerige og inspirerende.
Nå. men den anden aften så jeg Nigella Lawson lave mad fra sin bog Nigella Expres. Som enhver der har set Nigella for nylig ved er det ikke mad man skal lave hver dag. Men det var det heller ikke. Vi havde besøg af Binna og Halldor og deres 4 børn. Vi aftalte at tage på sommerferie sammen i år, hvor vi skal udforske vestfjordene og på det nordligste sted i Island. Det glæder vi os alle til.
Tilbage til maden: Svinekotelleter i cider/sennepssauce, serveret med gnocchi og grøn salat

Som altid når det er kød der skal tilberedes varmer jeg op under min støbejernsgryde. I en klat smør steges de salt og peberkrydrede svinekotelleter. Samtidig tilberedes gnocci. Disse var færdiglavede og skulle blot dumpes i kogende vand. Ellers er gnocci en blanding af bagte mosede kartofler og semolinohvedemel. Meget enkelt at lave.
Når svinet er færdigt hældes æblecider i og koges let af. En STOR ske af grovkornet sennep sættes i og det hele røres rundt. Så en god portion fløde og saucen koges let op. Smages til igen og gnocchi vendes i. Det hele serveres rygende varm. I dagens anledning havde jeg investeret 1200 islandske kr i en Montes cabernet sauvignon 2006 som helt klart kan anbefales. Heroppe er det uhørt god vin til prisen.
Her ses Halldor i et ubevogtet øjeblik. Siden sidst iøvrigt: Farmor har været på besøg. Jeg kan løbe igen uden at have ondt i r..... Og har fået lovning på et job i Malmø til efteråret.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Nice content. Thank you for your information.