20.2.08

Lamme Ribeye med kartoffel/spinat mos




Efter en lang arbejdsuge er det rart at kunne slappe af i kökkenet og Karl August er altid meget interesseret i at hjælpe til. Her har han hjulpet med saucen. Desværre kniber det lidt mere når det kommer til indtagelsen af resultatet.

Denne opskrifft har jeg mere eller mindre planket fra min kollega Ragner Freyr, der har en meget populær madblog på islandsk.

Ködet (lamme/svinemörbrad kan også bruges) brunes i smör/olivenolie i et par minutter, sættes derefter i en 180 grader varm ovn til at blive færdig (64°). Jeg steger i en smedejerns sautepande, der kan gå direkte i ovnen.

Kartoffelmosen: kartofter koges 20 min uden salt. De sidste 4 minutter sætter jeg et dörslag med spinatblade over gryden, så bladene bliver blöde. Derefter moses kartoflerne med lidt mælk, salt, peber, flödeost og röres med spinatbladene.

Saucen er egentlig bare krydderolie: hvidlög, Maldonsalt, limesaft, frisk oregano og persille i morteren med jomfruolivenolie.
Med Crozes-Hermitage Les meysonniers 2005 ( M. Chapoutier )

Retten var en pæn succes, både hos store og små, som det kan ses på billederne

Posted by Picasa

1 kommentar:

Steen. sagde ...

Hej Jesper

Jeg arbejder sammen med Michel Chapoutiers soen, og kommer ret ofte i deres kaelder. GODT valg min ven. Der er adskillige i min beskedne samling.
S